arshita 285 روز پیش
بازدید 436 بدون دیدگاه

پیشرفت های بازار چسب در سال 2023

پیشرفت های بازار چسب در سال 2023

در این مقاله از هایپرچسب با پیشرفت های بازار چسب در سال 2023 آشنا خواهید شد، همچنین استفاده های بسیار بالا از چسب را ما در این مقاله به رشته تحریر در خواهیم آورد پس با هایپر چسب همراه باشید همچنین برای خرید چسب از هایپر چسب میتوانید با ما تماس بگیرید.

چسب ها را می توان به عنوان مواد اجتماعی تعریف کرد که قادر به پیوستن دائمی به سطوح با فرآیند چسبندگی هستند. این فرآیند شامل دو جسم غیرمشابه است که در تماس نزدیک نگه داشته می شوند، به طوری که نیروی مکانیکی یا کار می تواند در سراسر رابط منتقل شود.

از زمان کشف اولیه آنها توسط مصری ها – 3300 سال پیش – تلاش های تحقیقاتی فشرده با هدف به دست آوردن چسب های با کیفیت بالا و زیست سازگار انجام شده است. قیر، زمین درختان و موم زنبور عسل – که در دوران باستان و قرون وسطی استفاده می شد – با سیمان لاستیکی و اجزای طبیعی و مصنوعی جایگزین شد. امروزه تمرکز بیشتر بر روی چسب های سازگار با محیط زیست است.

با شروع با تاریخچه مختصری از استفاده از چسب، این فصل سپس به بررسی کاربردهای اصلی صنعتی، زیست پزشکی و دارویی چسب ها می پردازد. علاوه بر این، ما بر روی نسل جدید چسب‌ها بر اساس فناوری‌های مدرن مانند فناوری نانو، پلیمرهای مشتق‌شده و چسب‌های بیومیمتیک تمرکز می‌کنیم. مواد خام محدود و تأثیر منفی چسب‌های مصنوعی بر سلامت انسان و محیط زیست، باعث می‌شود که تحقیقات بیشتری با توجه به مواد تجدیدپذیر انجام شود تا چسب‌های زیستی ایمن برای محیط‌زیست به دست آید که به بهترین وجه با حوزه‌های کاربردی آن‌ها مطابقت دارند.

1. چسب های صنعتی و خانگی

چسب ها مواد اجتماعی هستند و می توانند به عنوان مخلوطی در حالت مایع یا نیمه مایع تعریف شوند که قادر به پیوستن دائمی به سطوح با فرآیند چسبندگی هستند. کلمه “چسب” را می توان هم به عنوان اسم یا به عنوان صفت استفاده کرد و موادی را تعریف می کند که تمایل به چسبیدن یا چسبیدن به مواد دیگر دارند. چسبندگی به تعامل سطح چسب با سطح زیرلایه اشاره دارد و شامل دو جسم غیرمشابه است که در تماس نزدیک قرار می گیرند به طوری که نیروی مکانیکی یا کار می تواند در سطح مشترک منتقل شود.

چندین نظریه که فرآیند چسبندگی را توضیح می‌دهند، فرض شده‌اند، نیروهای درگیر در این فرآیند نیروهای واندروالس، پیوند شیمیایی یا جاذبه الکترواستاتیکی هستند. از طرف دیگر، استحکام مکانیکی سیستم نه تنها به نیروهای سطحی بلکه به خواص مکانیکی ناحیه سطحی و همچنین دو فاز توده بستگی دارد.

اولین بار در تاریخ از چسب ها 3300 سال پیش یاد شد، زمانی که حکاکی های مصری چسباندن یک قطعه روکش را به چیزی که به نظر می رسد تخته چنار است نشان می داد. در دوران باستان و قرون وسطی از قیر، چوب درختان و موم زنبور عسل به عنوان درزگیر و چسب استفاده می شد . در قرن نوزدهم، سیمان های لاستیکی معرفی شدند، اما پیشرفت های تعیین کننده در تکنولوژی چسب در قرن بیستم، زمانی که چسب های طبیعی بهبود یافته و بسیاری از اجزای مصنوعی توسعه یافته اند، در انتظار قرن بیستم بود.

چسب ها اجزای ضروری کفش، خودرو، کارتن، مبلمان و پارچه های نبافته و مجموعه ای از محصولات دیگر هستند. حوزه هوافضا اولین بخشی بود که استفاده از چسب ها را در فرآیند ساخت هواپیما ترویج کرد. از این رو، رشد صنایع هواپیما و هوافضا تا حد زیادی بر فناوری چسب تأثیر گذاشته است.

نیاز به درجه بالایی از استحکام ساختاری و مقاومت بالا در برابر خستگی باعث توسعه و تولید مواد چسبنده با کارایی بالا شد که کاربردهای خانگی و صنعتی مختلفی پیدا کرد

مواد اولیه مورد استفاده به عنوان چسب عمدتاً مواد پلیمری طبیعی و مصنوعی هستند. با در نظر گرفتن هزینه ها، محصولات طبیعی (مانند نشاسته، دکسترین، کازئین، صمغ های طبیعی) همچنان مهم هستند. با این حال، مواد مصنوعی تا حد زیادی صنعت چسب را تصاحب کرده‌اند، هم به‌عنوان اصلاح‌کننده‌های مواد طبیعی و مهم‌تر از آن، هم به‌عنوان افزودنی‌هایی با مقاومت بالا و مقاوم در برابر رطوبت که می‌توانند در بسیاری از اشکال قابل استفاده تولید شوند.

از جمله عوامل کلیدی موثر بر تکامل چسب ها، جهانی شدن، بلوغ فرآیندهای تکنولوژیکی و مقررات دولتی در سراسر جهان، استفاده از چسب های غیر فرار، از جمله اپوکسی ها، سیانواکریلات ها و یورتان ها، به ضرر چسب های مبتنی بر حلال است.

چسب ها در بخش مراقبت های بهداشتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند، بنابراین کاربردهای گسترده ای در زمینه دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی دارند. چسب های مدرن مختلف در پزشکی و دندانپزشکی، در حالت های تعاملی مستقیم فیزیولوژیکی یا برای مونتاژ هزاران دستگاه پزشکی استفاده می شود. در زمینه داروسازی، استفاده از چسب ها با هدف طراحی سیستم های دارویی مدرن، به منظور بهینه سازی نرخ رهاسازی دارو و همچنین تحویل هدفمند دارو می باشد. این امر به نفع استفاده کارآمدتر از پتانسیل دارویی ماده فعال است که منجر به افزایش کارایی درمان، با کاهش دوزهای کلی و در نتیجه کاهش عوارض جانبی می شود

امروزه تمرکز نه تنها بر تولید چسب‌های باکیفیت با استفاده از فناوری‌های مدرن مانند فناوری نانو، بلکه بر تولید چسب‌های سازگار با محیط زیست، به نام چسب‌های سبز، برای همه حوزه‌های کاربردی است

2. چسب برای کاربردهای صنعتی خاص

چسب ها برای کاربردهای خاص طراحی شده اند. علاوه بر نقشی که در فرآیند چسبندگی دارند، می‌توان آنها را برای اهداف دیگری مانند مواد آب‌بندی به‌منظور از بین بردن اثر خودگشایی ناشی از بارهای دینامیکی، آب‌بندی نواحی برای جلوگیری از اکسیداسیون و خوردگی، عایق‌سازی آب و غیره استفاده کرد. موادی که به‌عنوان درزگیر استفاده می‌شوند، استحکام کمتری نسبت به موادی که به‌عنوان چسب استفاده می‌شوند، دارند، زیرا فرمول‌های درزگیر حاوی مقادیر زیادی مواد پرکننده بی‌اثر برای کاهش هزینه و اهداف پر کردن شکاف هستند.

از درزگیرهای خاصی مانند چسب ها می توان برای مونتاژ قطعات استفاده کرد و از چسب های زیادی نیز می توان برای آب بندی استفاده کرد. از چسب ها و درزگیرها عمدتاً برای چسباندن زیرلایه های زیر استفاده می شود: فلزات، پلاستیک ها (ترموست و ترموپلاستیک ها)، کامپوزیت ها، فوم ها، الاستومرها، چوب و محصولات چوبی، شیشه و سرامیک و سازه های ساندویچی و لانه زنبوری

زمینه های اصلی استفاده از چسب های صنعتی به شرح زیر است:

ساخت و ساز: نصب کاشی کف و کفپوش پیوسته، نصب کاشی و سرامیک، لمینیت رومیزی، ساخت تیرها و خرپاهای پیش ساخته، چسب فرش، چسب های کفپوش، نصب پانل های پیش ساخته، سیمان های درز، چسب های لمینیت دیوار خشک و نصب پوشش.

چسب های مصرفی: لوازم مدل و سرگرمی، فیلم های تزئینی، محصولات مدرسه و لوازم التحریر.

بسته بندی: درز و بسته بندی در کنار کارتن، چسباندن کامپوزیت محصولات یکبار مصرف، کیسه، لیبل، لیوان، تولید سیگار و فیلتر، بسته های تخصصی (لوازم آرایشی، لوازم بهداشتی)، ظروف و لوله های کامپوزیت.

نوارها: بسته بندی، صنعتی، جراحی، ماسک و نوار مصرفی.

حمل و نقل: مجموعه های خودرو، کامیون و اتوبوس، نوار آب و هوا و اتصالات واشر، مجموعه های ساختاری هواپیما و هوافضا.

سایر اتصالات سفت و سخت: بست مقاوم در برابر لرزش. تولید مبلمان؛ ساخت آسیاب، درب، کابینت آشپزخانه و روشویی؛ مونتاژ دستگاه و پیوست تریم؛ مونتاژ تلویزیون، رادیو و الکترونیک و ساخت و مونتاژ ماشین آلات.

سایر اتصالات غیر سفت و سخت: لمینت های پوشاک، مونتاژ کفش، تجهیزات ورزشی، صحافی کتاب، پشتی فرش، سیمان گله، تولید فیلتر هوا و مایع و غیره .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− پنج = 3

Compare