arshita 736 روز پیش
بازدید 1526 بدون دیدگاه

تفاوت چسب سیلیکونی با دیگر چسب‌ها

چسب سیلیکون  که در برخی مواقع به آن چسب آکواریوم نیز گفته می‌شود نمونه‌ای از چسب‌های مایع است که برای درزگیری و آب بندی از آن استفاده می‌شود.

به نظر شما چسب آکواریوم با چسب سیلیکون یکی است؟ یا نه اشتباها به جای یکدیگر استفاده می‌شوند؟ در ادامه ضمن بررسی ساختار و انواع چسب‌های سیلیکونی به بررسی تخصصی و فنی تفاوت این دو نمونه چسب می‌پردازیم.

چسب سیلیکون چیست؟

از جمله جاهایی که می‌توان این چسب‌ها را به کرات دید اطراف سینک‌های ظرف‌شویی و یا اطراف درهای آلومینیومی می‌باشد. این چسب‌ها ساختاری کاملا ژله‌ای دارند. برای تولید چسب‌های سیلیکونی مواد شیمیایی آلی را با کمک روش­های پلیمری ترکیب می­کنند.

در نهایت ترکیب به دست آمده در برابر نفوذ آب، رطوبت، هوا و تغییرات دما کاملا مقاوم است. دو ماده‌ی اصلی در ترکیبات این چسب‌ها را می‌توان سیلیکون و اکسیژن دانست و به همین خاطر ساختار مولکولی محکمی دارند. چسب‌های سیلیکونی هم در خانه و هم در صنعت دارای کاربردهای متعددی می­باشند.

همان‌طور که گفتیم یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد چسب‌های سیلیکونی مقاومت بالا در برابر تغییرات دما می‌باشد. در واقع این چسب‌ها قادرند که در محدوده‌ی دمایی منفی 70 تا مثبت 200 درجه سانتی گراد بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه دهند.

حتی می‌توان از این محصولات در دمای 300 درجه‌ی سانتی گراد نیز استفاده کرد اما تنها برای مدت کوتاهی. توجه داشته باشید که این چسب‌ها نمی‌توانند تحت فشار و بار زیادی قرار بگیرند در نتیجه اغلب به عنوان درزگیر از آن‌ها استفاده می‌شود. ضمن این که پایین بودن کشش سطحی چسب این اجازه را به شما نمی‌دهد که رنگ چسب زده شده را تغییر دهید.

تفاوت چسب سیلیکونی با دیگر چسب‌ها

انواع چسب سیلیکون

چسب سیلیکون در دو نوع اسیدی و خنثی تولید می‌شود. نمونه‌های اسیدی دارای سیستم خشک شدن استوکسی هستند و برای سطح‌ها و مناطقی که به خوردگی حساس می‌باشند مانند بردها و قطعات الکترونیکی مناسب نمی‌باشند. از این چسب‌ها بیشتر به عنوان درزگیر استفاده می‌شود.

سیلیکون اکسیم یا سیلیکون نوترال پایه‌های چسب سیلیکون خنثی می‌باشند و چسبندگی، دوام و خاصیت کشسانی بهتری نسبت به نمونه‌های قبلی دارند. چسب‌های خنثی در طی خشک شدنشان هیچ آثار مخربی بر سطوح بر جای نمی‌گذارند.

چسب آکواریوم

حال این سوال پیش می‌آید که چسب آکواریوم چیست و چه تفاوتی با چسب سیلیکون دارد. همان‌طور که در قسمت قبل هم گفتیم چسب‌های سیلیکونی در دو نوع اسیدی و خنثی ساخته می‌شوند که به نمونه‌های اسیدی درزگیر هم می­گویند.

در واقع چسب آکواریوم نام دیگر چسب اسیدی می‌باشد. این چسب‌ها تا زمانی که خشک نشده‌اند بوی تندی مانند سرکه یا اسید دارند.

اما پس از خشک شدن بویشان خیلی کم می‌شود و در نهایت از بین می‌رود. ساخت آکواریوم، کارهای تزئیناتی و دکوراتیو، ساخت کابینت، درزگیری اطراف پنجره‌ها و درزگیری در صنعت خودروسازی همگی از جمله کاربردها و محیط‌های کاربری این چسب‌ها محسوب می‌شوند.

چسب سیلیکونی خنثی

چسب­های سیلیکونی خنثی غالبا به شکل تک جزئی ساخته می‌شوند و از نمونه‌های اسیدی مقاوم‌تر هستند. چسب‌های خنثی فاقد بو می‌باشند و کسانی که تحمل بوی نمونه‌های اسیدی را ندارند بهتر است که این نمونه‌ها را برای خود انتخاب کنند. این چسب‌ها نه تنها برای درزگیری بلکه برای چسباندن سطوح نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چسب سیلیکونی اسیدی

مشهورترین نمونه‌های این چسب‌ها همان چسب‌های آکواریومی هستند. در فرایند ساخت آن‌ها معمولا سیلیکون با یک نوع حلال ترکیب می‌شود و به شکل تک جزئی و یا دو جزئی وارد بازار می­شوند.

توجه داشته باشید که پس از استفاده از این چسب‌ها حتما به فکر تهویه‌ی هوای محیط و رفع بوی بد باشید وگرنه ممکن است که بوی چسب تا هفته‌ها در محیط باقی بماند.

انواع چسب سیلیکون

چسب‌های تک جزئی

این چسب‌ها فقط یک جز دارند و برای خشک شدنشان نیاز نیست که از هاردنر استفاده کرد. پس بدیهی است که پروسه­ی خشک شدن این قبیل چسب­ها مدت زمان بیشتری را در بر می­گیرد.

در واقع اهمیت تک جزئی یا دو جزئی بودن محصولات بیشتر در جهت دسته بندی چسب‌های سیلیکونی می‌باشد و تفاوت چندانی به لحاظ ساختار و کیفیت ندارند.

تنها فرقی که می‌کنند سهولت در استفاده از چسب‌های تک جزئی است که کاربران بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند. چسب آکواریوم یک چسب اسیدی یا استوکسی تک جزئی و چسب آینه نمونه خنثی تک جزئی است.

چسب دو جزئی

در چسب‌های دو جزئی بر خلاف نمونه‌های قبل نیاز نیست که صبر کنیم تا به مرور زمان چسب خشک شود. بلکه خشک شدن چسب‌های دو جزئی حاصل واکنش شیمیایی بین دو ماده می‌باشد.

در نتیجه کسانی که عجله دارند و می‌خواهند فرایند چسب کاریشان هر چه سریع‌تر به پایان رسد و نتیجه کار را ببینند باید از این چسب‌ها استفاده کنند. البته لازم به ذکر است که مقاومت چسب‌های دو جزئی از نمونه‌های یک جزئی بسیار بیشتر می‌باشد.

به همین علت در ساخت پنجره‌های دو جداره از نمونه‌های دو جزئی استفاده می‌شود. هنگام استفاده از این محصولات آن چه که مهم است ترکیب دو ماده با نسبت‌های مشخص است. زمانی هر جز به اندازه‌ی کافی استفاده شود بهترین نتیجه حاصل می‌گردد.

انواع چسب سیلیکونی آب بندی

چسب آکواریوم معمولا برای درزگیری ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما انواع دیگری از چسب‌های سیلیکونی آب بندی نیز وجود دارند:

  • چسب مقاوم در برابر حرارت
  • چسب آکواریوم
  • درزگیر ساختمانی
  • چسب درزگیر شفاف

چسب سیلیکون واشر ساز

از این چسب‌ها برای ایجاد اتصالات کوچک و حساس استفاده می‌شود. چسب سیلیکون واشر ساز مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و به این راحتی‌ها ذوب نمی‌گردد. بعد از استفاده ترک نمی­خورد و حجمش کم نمی‌شود. با توجه به نکات گفته شده در صنعت خودروسازی نیز زیاد از آن‌ها استفاده می‌شود.

خرید انواع چسب سیلیکونی

چسب‌ها برای این که بتوانند اتصالات مناسبی را به وجود بیاورند باید کیفیت بالایی داشته باشند ضمن این که کهنه و قدیمی نیز نباشند.

معمولا خرید از یک فروشگاه معتبر بهترین راه برای دستیابی به محصولاتی با کیفیت و مدت انقضای بالا می‌باشد. هایپر چسب ارائه دهنده‌ی انواع چسب‌های سیلیکونی اعم از چسب‌های آکواریومی، تک جزئی و دو جزئی از برندهای مختلف نام آشنا می‌باشد.

چسب سيليکون مستر سيل شفاف و چسب سیلیکونی شفاف جی مکس از جمله نمونه‌های شفاف موجود در فروشگاه هستند.

خرید انواع چسب سیلیکونی

تفاوت چسب‌های سیلیکونی با دیگر چسب‌ها

تا اینجا مطالب زیادی در مورد چسب‌های سیلیکونی گفته شد. حال شاید بد نباشد به بررسی چند نمونه چسب مشابه نیز بپردازیم.

درزگیر اکریلیک

این چسب‌ها بیشتر مصرف خانگی دارند و با کمک آن‌ها به راحتی می‌توان شکاف‌ها و درزهای ساده را پر کرد. ضمن این که از آن‌ها به عنوان بتونه نصب شیشه نیز استفاده می‌کنند.

درزگیر اکریلیک به خوبی به گچ، پلاستیک، فلز و چوب می‌چسبد و از آن جایی که حلال آب هستند تا حدودی در برابر آب و رطوبت نیز مقاومت می‌کنند اما اصلا برای آب بندی مناسب نیستند. چرا که کم کم مقاومت خود را از دست می‌دهند. اجرای سریع، جداسازی آسان و عدم تاثیر بر سطوح از جمله مزایای این چسب­ها می­باشد.

درزگیر پلی یورتان

چسب‌های پلی یورتان تمام مزایای چسب‌های سیلیکونی و اکریلیک را دارند و از نظر چسبندگی، مقاومت و سختی عملکردشان بسیار بالا است. این چسب‌ها همچنین در برابر فشار، ضربه و پاره شدن نیز بسیار مقاوم می­باشند. اتصالاتی که این چسب‌ها ایجاد می‌کنند تا حد زیادی ضد آب هستند و می‌توان برای موارد مختلفی از آن‌ها استفاده کرد.

نکته‌ی مثبت دیگری که در مورد این چسب‌ها وجود دارد رنگ­ پذیر بودنشان است لذا به راحتی می‌توانید رنگ‌های آن‌ها را متناسب با محیط تغییر دهید. با توجه به این نکات درزگیر پلی یورتان محبوبیت زیادی بین خودروسازان دارد.

حال ممکن است که از خود بپرسید که با توجه به این همه مزیت چرا باید چسب‌های دیگر را بخریم؟ درزگیر پلی یورتان از سایر نمونه‌ها کمی گران‌تر است ضمن این که به حدی می‌چسبند که تمیز و جدا کردن آن‌ها به یک حلال قوی نیاز دارد.

چسب ماستیک درزگیر

چسب ماستیک یک نوع چسب شیشه است که برای جلوگیری از عبور مایعات و هوا از آن استفاده می‌شود. در واقع از این چسب‌ها برای مهر و موم و درزبندی در ساختمان سازی استفاده می‌شود. از جمله مزیت‌هایی که این چسب‌ها دارند این است که در عین حالی که فرم سفت خودشان را حفظ می‌کنند اما در لایه‌های زیرین شکل صافی دارند.

هنگام استفاده از ماستیک نیازی به پوشش نیست و خیلی راحت به هر سطحی می‌چسبند. این محصولات نه تنها در برابر تغییر دماهای شدید و رطوبت مقاوم هستند بلکه در برابر اشعه یو وی نیز مقاومت خوبی دارد. در نتیجه برای خارج از خانه و محیط­های باز زیاد استفاده می‌شوند.

استفاده از چسب‌های ماستیک در اتصالات طولانی توصیه نمی‌شود به این دلیل که اگرچه در برابر فشار مقاوم هستند اما در برابر حرکت سست عمل می­کنند و انعطاف پذیری خوبی ندارند.

تفاوت چسب سیلیکونی با دیگر چسب‌ها

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


7 × هشت =

Compare