arshita 123 روز پیش
بازدید 203 بدون دیدگاه

معرفی حلال انواع چسب

معرفی حلال انواع چسب

در این مقاله از هایپر چسب درباره معرفی حلال انواع چسب ، شما را با انواع حلال ها و شیوه های استفاده آشنا خواهیم کرد و شما میتوانید به مزایا و معایب هر کدام از حلال ها آشنا شوید و در صورت نیاز از حلال مورد نظر برای چسب خود استفاده کنید پس تا انتهای مقاله همراه با هایپر چسب باشید و در صورتی که مقاله را به اتمام رساندید و هنوز سوالی برای شما باقی مانده باشد میتوانید با پشتیبانی هایپر چسب تماس بگیرید و بصورت رایگان مشاوره دریافت کنید . حلال چسب نوی ماده هست که برای حل کردن انواع چسب به کار می رود ، برای چسب های که بر پایه آب هستند حلال آب است اما برای سایر چسب ها مواد مختلفی به عنوان حلال برای چسب استفاده میشود ، ممکن است چسب ها در محل اتصال ایجاد لکه کنند در این صورت از حلال میتوان لکه و اثر چسب را از بین ببرد حلال چسب ها با توجه به نوع چسب و ماهیت آن و همچنین ماده به کار رفته در آن متفاوت است . از جمله حلال های انواع چسب میتوان به آب ، سرکه ، استون و … اشاره کرد ، ضرورت استفاده از حلال چسب ممکن است هنگامی که در حال کار با انواع چسب هستید چسب بروی سطح زیر دست شما بریزد . یا بصورت دقیق تر بخواهیم نگاهی به این حلال ها بیاندازیم یکی از بزرگترین گروه چسب ها، چسب های بر پایه ی حلال هستند که از زمان های قدیم مورد استقبال کاربران صنعتی و خانگی قرارگرفته اند. در حالی که با گذشت زمان در بسیاری از مصارف چسب های حرارتی یا گرما ذوب و چسب های بر پایه آب جایگزین شده اند، اما هنوز در صنعت به این چسب ها نیاز داریم. این چسب ها ارزان قیمت بوده و عملکرد بسیار خوبی به ویژه بر روی پلاستیک (با نرم کردن و یا حل کردن سطح بستر در خود) دارند. این چسب ها مخلوطی از حلال ها و پلیمرهای دارای پیوند عرضی مانند سیلیکون، پلی اورتان، آکریلیک، پلی کلروپرن و لاستیک های طبیعی و مصنوعی (الاستومرها) و یا پلیمرهای ترموپلاستیک هستند. برای استفاده از چسب های پایه حلال از برس، غلطک و یا اسپری کمک گرفته و یا به صورت دستی اعمال می شوند. به دلیل وجود ترکیبات آلی فرار در این چسب ها و مضر بودن آن ها برای محیط زیست، تولید برخی از آن ها متوقف شده است. بسته به حلال و دیگر ترکیبات استفاده شده مدت زمان خشک شدن، مدت زمان ایجاد اتصال و روش استفاده از چسب متفاوت است. برخی از آن ها با خشک شدن مقاومت لازم را به دست می آورند و برخی دیگر در اثر پخته شدن و ایجاد اتصالات عرضی به مقاومت دلخواه می رسند.

 

همچنین در نظر داشته باشید برای خرید چسب صنعتی از هایپرچسب میتوانید از فروشگاه ما دیدن فرمایید .

 

چسب های حلال در آب

چسب‌های حلال در آب به عنوان یک نوع خاص از انواع چسب ها موجود هستند که قابلیت حل شدن در آب را دارند. این نوع چسب‌ها معمولاً از مواد حلال آبی ساخته می‌شوند، به این معنا که پس از اعمال و چسباندن دو ماده، اگر با آب در تماس بیایند، حل می‌شوند و چسبندگی آن‌ها ضعیف می‌شود یا از بین می‌رود. این ویژگی به خصوص برای کاربردهای خاص و مواقعی که لازم است قطعات چسبنده به راحتی جدا شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معمولاً این نوع چسب‌ها برای برچسب‌زنی موقتی، کارهای دستی و نیازهایی که لازم است قطعات به مدت معینی به هم چسبیده باشند و در نهایت با آب جدا شوند، استفاده می‌شوند. همچنین در برخی کارهای هنری و دکوراتیو نیز ممکن است از چسب‌های حلال در آب استفاده شود.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که چسب‌های حلال در آب عموماً مقاومت و چسبندگی بسیار کمتری نسبت به سایر انواع چسب ها دارند. بنابراین، پیش از استفاده از این نوع چسب، باید میزان چسبندگی مورد نیاز را بررسی و توجه کنید که آیا این نوع چسب با نیاز شما سازگار است یا خیر. همچنین ممکن است بسته به نوع موادی که باید به هم چسبانده شوند، چسبندگی آنها در برابر آب متفاوت باشد. بنابراین، انتخاب مناسب‌ترین نوع چسب حسب مورد کار، اهمیت دارد.

 

حلال‌های پرکاربرد چسب قطره‌ای:

برای پاک کردن چسب قطره‌ای از روی سطوح از مواد مختلفی به عنوان حلال می‌توان استفاده نمود. این مواد عبارتند از:
– صابون
– یخ
– سرکه
– وازلین
– محلول‌های شیمیایی
– حرارت غیر مستقیم
– نمک
– استون
می‌باشد. نکته مهم در خصوص این مواد این است که برای چه سطحی از کدام حلال استفاده شود. به عنوان مثال اگر چسب قطره‌ای روی سطح پارچه‌ای ریخته باشد استفاده از حلال‌های اسیدی توصیه نمی‌شود. زیرا این دست از حلال‌ها به بافت پارچه آسیب وارد می‌کنند. در ادامه به کاربرد هر حلال روی سطوح مناسب آب اشاره خواهیم کرد.

 

سوال : کدام حلال چسب قطره‌ای برای فرش مناسب است؟

پاسخ هایپر چسب : چسب قطره‌ای به سرعت به بافت فرش نفوذ می‌کند. در نتیجه سرعت عمل در پاک آن اهمیت زیادی دارد. اگر استون به الیاف به کار رفته در فرش آسیبی وارد نمی‌کند می‌توانید از آن استفاده کنید. اما اگر الیاف فرش با استون خراب می‌شوند یا فرش گران قیمت است فرش را قالی‌شویی ارسال کنید. راه‌کار دیگری که برای پاک کردن چسب قطره‌ای از روی فرش می‌توان به کار برد استفاده از اتو است. برای این کار ابتدا یک پارچه‌ی نخی و تمیز را روی موضع آلوده پهن کنید. سپس اتو را داغ کرده و روی پارچه بگذارید. اتو را فشار داده تا چسب قطره‌ای ذوب و به پارچه بچسبد. با این کار آثار چسب را از روی فرش پاک خواهید کرد.

 

سوال : برای پاک کردن چسب قطره‌ای از روی پلاستیک چه حلالی مناسب است؟

پاسخ هایپر چسب : اگر سطح آلوده به چسب قطره‌ای پلاستیکی باشد چند حلال و راه‌کار مختلف وجود دارد. اما پیش از استفاده کردن از حلال‌ها با یک شی تیز تا جایی که امکان دارد چسب را جدا کنید. سپس با یک دستمال که در محلول آب و مایع ظرفشویی قرار داده‌اید اقدام به تمیز کاری کنید. با قرار دادن دستمال برای چند ساعت روی سطح چسب قطره‌ای نرم شده و راحت پاک می‌شود. برای اثر بخشی بیشتر، روی دستمال را سلفون بکشید تا رطوبتش حفظ شود. الکل نیز حلال چسب قطره‌ای محسوب می‌شود که برای سطوح پلاستیکی مناسب است. دستمالی را به الکل آغشته نموده و روی سطح آلوده به چسب بکشید. با این کار چسب قطره‌ای نرم خواهد شد. حالا به کمک یک دستمال مرطوب و مواد شوینده سطح را تمیز کنید.

 

همچنین در نظر داشته باشید برای خرید چسب صنعتی از هایپرچسب میتوانید از فروشگاه ما دیدن فرمایید .

نتیجه گیری

استفاده از حلال در چسب موجب شده تا حساسیت کمتری نسبت به آلودگی های محیطی روی بستر مانند لکه های روغن و چربی در مقایسه با دیگر چسب ها داشته باشند. چسب های بر پایه حلال را می توان به دو گروه چسب های سخت شونده ی خشک و چسب های خشک شونده مرطوب تقسیم کرد. عمدتا مبنای انتخاب حلال در تولید چسب قیمت تمام شده ی آن ها است. ارزان ترین و فراوان ترین حلال ها، حلال های هیدروکربنی آلیفاتیک هستند که برای پلیمرهای لاستیک و پلیمرهای هیدروکربنی مانند لاستیک بوتیل و پلی ایزوبوتیلن کارآمد هستند .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


× نُه = 54

Compare